First week’s impressions

Lassan eltelik egy het (a bejegyzes 10.24-i, a szerk.)… bar erzesre olyan, mintha mar egy honapja itt lennek. Tortenesekben gazdag het volt – es ez meg csak a kezdet! Vagy talan eppen azert. Sok mindent csinaltam, es sok mindent nem. Ez utobbiak koze tartozik peldaul a hivatalos ugyek intezese: jovo heten nem fogom meguszni. Annal is inkabb, hogy amig nem jarok utana pps number –nek, meg a bankszamlanak, addig nem is letezem itt. Ergo penzhez sem jutok – csak kolthetek szabadon. Az meg ugye veges.
De jo hir, hogy lassan mar keves lesz egy kezem megszamolni, hogy hany kollega nevere emlekszem! A gepem ugyan meg nem mukodik rendesen, de azert mar alaposan belecsoppentem a joba odabenn. Nem unatkozom, es ez jo. Kivancsi vagyok, milyen lesz az elso hetvege!


Ahol szinten nincs kolbaszos kerites

Magyarorszag IRszemmel

Eppen most neztem a helyi mtv-t, ami itt RTE nevre hallgat! Csak ugy ment a „news” a hatterben, de felkaptam a fejem a Budapest szora! Mit gondoltok milyen apropobol kerultunk be a hirekbe? Lehet tippelni! Termeszetesen a hihetetlenul eros gazdasagi helyzetunknek koszonhetoen. Mindenfele politikai felhang nelkul mondom: szegyen, hogy Izlanddal egy lapon emlegetnek minket! Persze lett volna ido, mikor ennek sokan orultunk volna, de ez az ido nem most van! Nyilatkozott a KPMG egy vezetoje, meg valamelyik allamtitkar ur. Probaltak, - nem mellekesen elegge szegyenletes angolsaggal – a multra kenni azt, hogy ilyen merteku recesszioba sullyedt az orszag. Szegyenteljes az is, hogy a regiobol minket csak rossz peldakent tudnak felhozni: egy kelet-europai orszag, amely eppen most bukik bele az Europai Unios csatlakozasba, a felvett hitelekbe, a novekvo allamadossagba, az elherdalt kozpenzekbe! Meg hogy IMF segitseg?! Minek nekunk olyan? Megadoztatjuk kicsit jobban a nepet, es nem 50%, hanem mondjuk 65% megy majd az allamkasszaba a bruttó berbol! Nem panaszkodna meg erre sem ennyi ember, ha ertelmet latnak! Ha tudnak, hogy a jovojuket epitik abbol a penzbol. Ha epulnenek – szepulnenek a parkok, a kozterek, az utak, a korhazak, az iskolak. Ha sokan nem epekedve varnak a havi fizetest, amit mar ho kozepere elkoltenek. Ha se az allam, se a lakossag nem nyujtozkodna tovabb, mint ameddig a takaroja er.

Persze a luxusvillak teraszarol kevesbe erezni a nehezsegeket, a nyomort, a kilatastalansagot! Aki 100 millio forintot elbukik, mert eppen meredeken zuhan a BUX, az valoszinuleg nem a mindennapi betevojeert dolgozik. Es adozik…?! Ki tudja… Annak nagy valoszinuseggel van mellette tartalekban masik 100 millio, legalabb, es lehetoleg egy svajci bankszamlan. Az nagy esellyel szlovak rendszamu, kutyaracsos luxusautoval jar, es nehez idokben elruccan valamelyik kulfoldi nyaralojaba – lazitani.

Kicsit hiteltelen mindez az en szambol, mondhatjak sokan. Jogos kritika: elfogadom. Jelenleg en is csak tavolrol szemlelem ezt a problemat! De talan nem meglepo ez. Es ettol meg nem hagy hidegen! Miert? Mert sokan, akik hozzam kozel allnak, nem tudnak/ nem akarnak eljonni a HAZAJUKBOL, es sujtja oket az, hogy husegesebbek, mint en. Es innen egyszer en is haza szeretnek menni! Nem holnap, nem holnaputan, de nem is evek mulva. Es ez a valsag nem sok joval kecsegtet rovid tavon!

Az IRkolbasz

Persze: kolbaszrol es keritesrol kelta foldon is egyre kevesebb szo esik. Het kozepen peldaul Dublin szerte tuntetesek voltak az elfogadott koltsegvetes miatt, mivel csokkentettek az allami tamogatasokat az idosek es a fiatalok szamara. A szokasos tortenet.
Csak roviden: az ir egeszsegugy nemigen ismeri a tb-t. Ha orvoshoz kell menned, fizetned is kell. Az idoseknek adnak anyagi tamogatast, kulonfele kriteriumok alapjan, de ugye ok elvileg jobban ra is szorulnak az orvosokra, a gyogyszerekre. Most ezeket az osszegeket csokkentettek, amelynek kovetkeztben eppen azok a nyugdijasok, akik aktiv korukban sulyos adokkal segitettek az orszagot kihuzni a valsagbol, abban a hitben, hogy idovel visszakapjak befektetett penzuket, most hoppon maradnak. Ertheto, hogy becsapva erzik magukat. Lattunk mar ilyet is!
Hasonlo a helyzet az oktatas teren, ahol januarban tobb kisvarosi iskolanak kellhet szuneteltetni a tanitast, mert nem kapnak elegendo penzt a mukodeshez. Mindezt egy elkerulhetetlennek latszo letszamlepites sem tudja majd nagy valoszinuseggel megakadalyozni! Ennyit a jovo epiteserol.

Azert ezzel egyutt az ir allam is bejelentette, hogy garanciat vallal az ir bankoknal vezetett megtakaritasokra, bankbetetekre. Az ir bankokera. Egyelore.

Az sem veletlen, hogy hirtelen megugrott a kiado szobak szama. Mindenki probal plusz forrasokhoz jutni, es a hitelek, szamlak fizeteset sokan nem tudjak maskepp megoldani! Ez nekem csak jo. Mint arra bizonyara sokan emlekszunk kozgazdasz tanulmanyainkbol: ha a kinalat no, a kereslet pedig csokken (vagy stagnal), akkor az arak szepen lejjebb kusznak. Nem nagy matematika, csak logika. Mindenestre a tulkinalat nekem most kapora jonne.
Bar ugy tunik, mar talaltam egy kellemes kis szobat, egy kedves ir lanynal, nem messze Dublintol. Es bar a megerzeseim ritkan hagytak cserben eddig, azert, mielott igent mondanek, meg egy-ket helyet megnezek. Nem mindig jon be a „szerelem elso latasra” tortenet, es itt ezt lattam elsore. Ma este ugyan voltam a hazibacsi altal ajanlott francianal is, es ugyan egy nagyon kedves, jofej, segitokesz fiunak tunik, tobb erv is ellene szol: vele franciaul beszelnek az tuti, es ez most nem cel, raadasul dragabb is, mint a masik, csak november 7-tol szabad, valamint harman lennenk, es mint tudjuk, harman parban… haaat. Szoval nem hiszem. Az egyetlen erv nyomos erve mellette: kellemes meleg volt a lakasban. Ez az ireknel nem divat! Hetfoig dontok!

Ezeket igazabol csak azert irom le, hogy legyen nemi viszonyitasi alapunk. Mashol sem jobb?! Igaz, nem midegy, hogy szaznak vagy ezernek veszik el a felet, de persze az sem, hogy otvenbe vagy ketezerbe kerul e a megelhetes. Erzesem szerint egesz Europat atjarja a gazdasagi es szocialis krizis. Es bar kulturaktol es emberektol fugg a reakcio, de ez utobbi kozel sem olyan sulyos, mint az ehezo Afrikaban. Az persze teny, hogy a joleti allamok „jol lete” most kicsit alabb hagyott, es mivel minden relativ, azt konnyen megerezzuk, ha osszebb kell szoritani a nadragszijat, es ha ma nem jut mindenre, amire tegnap futotta.

Ilyen peldaul az auto is.

What a car – autokrol IRok!

Es akkor beszeljunk kicsit az irorszagi autos helyzetrol. A piac 39%-ot zuhant az utobbi idoben, ami hihetetlen merteku! Tavaly egy kozel 200-220 ezer darabos autopiaccal szamoltak, iden orulnek, ha 160 000 autot sikerul majd ertekesiteniuk. Tegnap arrol szolt egy helyi telly (=TV) riport, hogy vajon hany ir autokereskedes megy majd csodbe, illetve hany autot kell visszavennie a bankoknak. Kerdes, kinek es mennyiert tudjak majd eladni utana? Otthon ez mar, sajnos, ismeros helyzet! A 0%-os THM kampany most eli itt virag korat, hazank ugye mar ezen is tuljutott! Ezutan biztos a 120 honap kovetkezik majd! Hihetetlen, de van amiben Nyugat elott jarunk! Ismet sajnos.

Raadasul az ir piac egy szabalyozas kovetkezteben igen eros szezonalitassal kuzd: az eves mennyiseg kb. 90-95%-at eladjak az ev elso felevben, nehany honap alatt. Ennek roppant banalis oka van: az autokrol messzirol lesir, hogy mikor helyeztek oket forgalomba. A rendszamtabla elso ket karaktere ugyanis az evet jelzi. (A 00 itt nem egy mellekhelyseget, hanem a 2000. evet jeloli.) Ennel fogva junius utan nem nagyon akar senki autot rendelni, venni, es ha igen, az viszont azonnal kell neki, 2 heten belul. A keszeletgazdalkodasnak igy kiemelt szerep jut! Az ev utolso ket honapjaban az eladott autok szama erosen kozelit a nullahoz, viszont annal nagyobb hangsuly kerul a hatter munkalatokra: a kovetkezo evi akciok elokeszitesere!

Szoval az a bizonyos kolbasz itt is fogyoban, ha meg el nem fogyott. Raadasul nem csak a piac mereteben, de egyeb aprosagokban is mutatkozik hasonlosag kis orszagunkeval: az utak csapnivaloak. Tele vannak katyuval (bar ez csak most tunt fel, hogy mar erre is tudok figyelni, es tudatosult, hogy nem otthon vagyok), szukek a savok (ettol persze meg nyomjak a gazt), es alig van autopalyajuk, az viszont legalabb draga. A potkerek ergo mindenhol szeriatartozek. Parkolni Dublinban allitolag lehetetlen, es / vagy draga (az meg nem szemelyes tapasztalat). Raadasul az utobbi evekben az egykor furge, de mara lesantult Kelta Tigris lakoi olyan mertekben noveltek a forgalomba helyezett autok szamat, hogy azonnal kinottek a sok helyutt kezdetleges uthalozatot – allandosulnak tehat a dugok a fobb utvonalakon. Ugye mennyi a hasonlosag?

Legujabban, valaszul a recessziora a kormany azzal a remek javaslattal allt elo, hogy megadoztatjak a cegek autoparkoloit. A legtobb cegnek ugye van sajat parkoloja, es ha reggel bemegy az ember dolgozni, jobb helyeken megoldott, hogy nem fizet azert, hogy a kocsija ott all egesz nap. Igen am, de igy o termeszetbeni juttatasban reszesul a ceg reszerol, mivel ha ez nem lenne, fizetnie kene a parkolasert. Eppen ezert, hogy dupla bort huzhasson le az allam a megnovekedett autoparkbol, es ne csak eladaskor, de utana is termeljen neki sok-sok bevetelt (az egyeb adok mellett persze), megadoztatjak az ingyen parkolast! Logikus, nem? Van sutnivalojuk!
Az elso bort pedig vasarlaskor huzzak le, eppen ugy mint odahaza. December elejen lep eletbe az uj AFA torvenyuk, mely 0,5 %-kal, 21,5%-ra emeli az adokulcsot. Raadasul a tavalyi, Magyarorszagon is alkalmazott, hengerurtartalom alapjan kiszamitott regsiztracios adorol attertek a Nyugat-Europaban most oly divatos szen-dioxid (CO2) alapu adora. Ami egyebkent szazalekban meghatarozott, nem pedig fix osszegu. Kepzelhetitek milyen mokas itt egy ardosszie megalkotasa… Es milyen szinten kuzdenek ok is a nyeresegesseggel.

Amugy a „diamond” imidzse, ahogy ok nevezik a rombuszt, hasonlo, mint Magyarorszagon. Azaz katasztrofalis maradvanyertekek, es vasarlasi hajlandosag parosul hozza. A piacvezeto itt a Toyota (14%), de persze nem sokkal marad el a Ford (12,5%), a VW (10,5%) es az Opel sem (8,34%), amit itt nem Vauxhall-kent forgalmaznak, mint Angliaban. A Renault a 6. - egyelore. Piaci reszesedese kb. 4%, de innentol mar eleg szoros a mezony, konnyen lehet poziciot vesziteni. (A Suzuki, csak erdekesseg keppen… lehet tippelni…a 16., 1,9%-kal! )
Ami erdekes meg „szakembereknek” a kombi karosszeria itt nem igazan keresett, hiszen az szinte olyan, mint egy kishaszonjarmu az irek szemeben! Hiaba, ez itt nem Csehorszag! Majd megvaltozik ez is, ha a kormany kitalalja a kedvezmenyes adokulcsu kutyaracsot! Helyette inkabb saloon-t adnak el (statusz sedan), vagy akinek van versenykepes es szep otajtosa (hatch), az azt! Nincs uj a nap alatt!
Ir autos ujsagok, magazinok nem igazan leteznek, foleg angol kiadast lehet kapni – pedig az ir piac allitolag specifikus. Azert arra olykor figyelnek, hogy ha peldaul a BBC-n az angolok nyomjak a Clio reklamot, akkor ok erre ok mar ne koltsenek penzt, mivel az ir kabelTV hat csatornajabol 3 angol, amit ugyis neznek irek. Ezeket a hullamokat tehat duplan meglovagolhatjak. Miert is ne tennek!?

Nos, elnezest kerek a megszokottnal borusabbra sikerult hangvetelert. Mindezt a budapesti riport valtotta ki belolem. Alljon itt zarasul meg egy-ket autos erdekesseg, hogy feldobjam e bejegyzest. A legjobban a korforgalmak tetszenek: az irek ugyanis sok helyen tovabb fejlesztettek a korforgalom fogalmat – es visszaminositettek „kor alaku lampas keresztezodesse”. Gondolom ennek az lehet az oka, hogy voltak olyan napszakok, amikor bizonyos iranybol, a megnovekedett forgalom miatt, nehez volt behajtani a korforgalomba. Ezert lampakat szereltek fel a behajtoknal, valamint a korforgalomban is, tobb ponton. Oriasi! Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha nem jon semmi, de piros a lampa, akkor tilos, illetve, hiaba zold a lampa, ha megis jon valaki, bar olyankor altalaban nem jon. Vicces. Raadasul itt is el, hogy kulso savbol ki kell hajtani a legkozelebbi lehetosegnel, kulonben komoly dudaszo zudul az ember nyakaba. Csakhogy egy korforgalomban nem mindig tudom elore, hol is akarok kihajtani… ha meg mar tudom, es a belso savban vagyok epp, akkor meg keso! Na mindegy, a korforgalom nagy lecke!
Amugy a lampa nem piros-sarga, majd zold, hanem csak siman pirosbol lesz zold. Nincs atmenet. Visszafele azert van villogo sarga! Ugyanez igaz a gyalogosokra is! Mindemellett az irek eleg ideges soforok (ha valaki nem eleg hatorozott vagy szabalytalan), de tobbnyire udvariasak, ha be kell engedni valakit. Legalabbis ugy tunik nekem. Az utcatablak nem tartoznak az erossegeik koze, igy egy cimet terkep alapjan szinte lehetetlen megtalalni. Olykor meg a falu nevet is elfelejtik kiirni. A behajtani tilos tabla piros keretu korben feket nyíl athuzva, az elsobbsegadas tablan ott virit, hogy YIELD. Amugy minden tabla maskepp nez ki. A korforgalom sarga alapon fekete nyilak. Es befele (is)indexelnek! Ha lassitanod kell, akkor SLOW felirat figyelmezet erre, az utak minosege pedig gyakran enelkul is sebessegkorlatozasra kenyszerit. 50-80-120 km!h a harom alapszam. Ha jol remlik. Bar ellentetes informaciokat talaltam ebben a temaban!

Majd utanajarok hetvegen! Hetfon pedig munkaszuneti nap! Most en alszom majd tovabb! Hihihi…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Madrid, Buenos Días!

Reinstalling life - version 2.2.

Rom, Roma, Romance